Droga powiatowa Suche - Nowe Bystre

DrukujEmail

Inwestycja na odcinku z Poronina do Czarnego Dunajca ruszy jeszcze w tym roku. 

W grudniu ub.r. Zarząd Województwa Małopolskiego przyznał wsparcie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-13 dwóm wnioskom dotyczącym modernizacji podhalańskich dróg - projektowi "Góral\*Ski" oraz samodzielnemu projektowi powiatu tatrzańskiego związanemu z przebudową drogi Poronin - Czarny Dunajec, prowadzącej przez Suche, Ząb i Nowe Bystre. W obydwu przypadkach jednak nie została jeszcze podpisana umowa o dofinansowanie tych przedsięwzięć.
O problemach projektu "Góral\*Ski", realizowanego wspólnie przez Starostwo Tatrzańskie, miasto Zakopane oraz gminy Kościelisko i Poronin, pisaliśmy w sobotę, 7 lutego. Niestety, nie spełniły się opisane przez nas nadzieje pracowników zakopiańskiego magistratu, dotyczące zwolnienia planowanych inwestycji z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę.
- Choć decyzja taka miała zapaść do 10 lutego, nie otrzymaliśmy na razie żadnej informacji w tej sprawie - mówi Agnieszka Sługocka, p.o. kierownika Biura Współpracy Europejskiej. - W dodatku, na podstawie nieoficjalnych informacji, przypuszczamy, że decyzja nie będzie dla nas korzystna i będziemy jednak zobowiązani do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko, ubiegania się o nową decyzję środowiskową i starania się o pozwolenie na budowę. Dlatego też przystąpiliśmy już do przygotowywania tych dokumentów, rozstrzygamy np. przetargi na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej poszczególnych odcinków dróg.
Dodatkowe procedury nie tylko mogą przedłużyć realizowanie projektu, ale i podniosą jego koszty. Sporządzenie dokumentacji - związanej tylko z Drogą do Olczy - jedną z pięciu części "Góral\*Ski" w Zakopanem, na którą Urząd Miasta przewidział przed przetargiem 150 tys. zł, będzie kosztować przynajmniej kilkanaście tysięcy więcej.
Takie problemy ma również samodzielny projekt Starostwa Tatrzańskiego - przebudowa części drogi powiatowej Poronin - Czarny Dunajec. - Zaostrzenie procedur dotyczy wszystkich rodzajów dróg: wojewódzkich, powiatowych, a także gminnych, więc również w przypadku tego projektu - chcąc otrzymać unijne dofinansowanie - będziemy najprawdopodobniej zobligowani do sporządzenia szerszej dokumentacji i uzyskania pozwolenia na budowę - tłumaczy starosta tatrzański Andrzej Gąsienica Makowski. - Nie oglądając się na ewentualne zmiany prawa, które zwolniłyby nas z tego obowiązku, przystąpiliśmy do wykonywania dokumentacji, gdyż inwestycję tę chcemy zrealizować jeszcze w tym roku.
Zakres prac obejmie wymianę i poprawę nawierzchni asfaltowej na całej długości drogi od mostu w Poroninie przez Suche, Ząb aż do granicy powiatu tatrzańskiego między Nowem Bystrem a Ratułowem. W ramach projektu nie będą, niestety, wykonywane nowe odcinki chodnika w Suchem, ze względu na brak zgody niektórych właścicieli działek przy drodze. - Nowe chodniki będziemy budować częściami, tam gdzie udało nam się już porozumieć z mieszkańcami - podaje starosta Gąsienica Makowski. (LK)

Źródło: Dziennik Polski